Inche Kacak + Puan Chantik

Thursday 8 December 2011

Aku Cinta Dia Bab 2




IZZ Zayani menggaru garu kepalanya.Hadoih!Pehal la aku asyik garu kepala ni.Ada kutu ker?Masalahnya tak gatal pun.Cuma aku tension.Macam mana ni?Esok aku nak kena puji bos gila aku tu depan Fizi a.k.a Nazim Othman.
     Dia menghempap dirinya di atas katil.Huargh!Tolong aku!Bukan esok je kena,malah,lusa,tulat dan kemudian harinya.Baik aku pencen macam ni.
     "Aku nak puji mamat tu macammana?Geli la pulak bila aku puji dia petang tadi hensem.Walaupun memang betul tapi aku geli.Geli aku tengok gaya bangga dia tu.Pergh!Relaks ar brother!"
     Dia mengambil telefon bimbitnya.Nak call saper erk?
     Dia mencari cari nombor temannya di dalam buku.Haha!Aku memang malas sikit nak save nombor orang.
     Dia jumpa nombor Ila.Ila mana ni?Sekolah rendah aku ker?Ker sekolah menengah.Hah!Dail jer la.
     Sambil menunggu nombor diangkat,dia menggulungkan rambutnya.
     "Ye.Ada apa call saya?"
     Kasarnya suara minah ni.Kalau yer pun tolonglah bagi salam dulu.
     "Ar..Assalamualaikum.Ni saper?"Izz Zayani ingin mendapatkan kepastian.
     "Eh.Ni pehal ni?You yang call you tanya saper I.Ni budak yang baru dapat handset ke?Ntah pa per!"berontaknya.
     Ni per kes plak kata aku ni masih budak ni.Sekali lagi Izz Zayani menggaru garu kepalanya.
     "Kenal Izz Zayani tak?"
     "Izz Zayani?Budak mental ker?Ker artis?"Kurang ajar betul bahasa gadis itu.
     Berderau darah Izz Zayani.
     "Boleh saya tahu minah gila yang bercakap dengan saya ni saper?"
     "Hey.Kurang ajar you ni.Well,I nak beritahu you yang I ni Sorfina or you can call me Fina.Jangan terkejut ya.I ni artis.Tak layan orang asing macam you.Whatever lah.I akan anggap ni panggilan dari peminat I.Thank you la.I know you saja kata I macam tu sebab nak berbual lama lama dengan I."Terdengar ketawa kecil dari talian.
     Relaks Yani,relaks!.
     "Assalamualaikum  jer la."kata Izz Zayani.Tak larat nak berbalah tapi dia akan kacau balik Fina tu!
     Izz Zayani melempar telefon bimbitnya ke atas katil.Dia pun merebahkan badannya di atas katil empuk itu.
     "Dah call dapat nombor minah gila plak."Dia menggeleng geleng.Tapi tadi dia kata dia artis?Artis?Boleh percaya ke?
     Izz Zayani keluar dari bilik.Dia turun tangga dengan berlari lari anak.Dia cari paper untuk minggu ni.Rasanya dia pernah dengar nama Fina tu.Paper minggu ni la.Dia mencari cari setiap satu persatu.
     Ha ah!Dapat pun.Amboih!Depan paper lagi kot. 'Fina ada kekasih baru'.Mak ai!Sexynya minah ni.Tengok muka pun tau sombong!Kalah bos aku.Dia ketawa sendirian.
     Sentuhan di bahunya mengejutkannya.Dia memandang ke belakang.
     "Pehal?Kau nak aper?"soal Izz Zayani tidak berpuas hati.
     "Bila kau start minat minah ni?"soal Shafiq.Budak ni la yang ibu dengan ayah aku nak jodohkan sangat dengan aku.
     "Aku tak minat pun.Salah ke kalau aku tengok."bentak Izz Zayani.
     "Tak salah pun,cuma pelik."Shafiq berjalan duduk di atas sofa.Hak amboih!Ko fikir sofa tu mak ayah kau yang bayar ke!
     "Ko pehal datang sini?"soal Izz Zayani kasar.
     "Aku bukan datang nak tengok kau!Aku datang pun sebab mak ayah aku suruh!"Bidasnya kasar.
     Satu je yang aku suka dengan si Shafiq ni,dia sporting.Kami masing masing tak suka sama sendiri tapi..
     "Mak ayah kau mana?"
     "Kat luar sedang berborak borak dengan ibu dan ayah kau."katanya selamba.
     Berborak borak?Skemanya ayat.Nak tersembul Izz Zayani tapi cuba ditahan.
     Izz Zayani mengemas surat khabar yang berselerak tu.Shafiq hanya memerhati.Bukannya nak tolong.
     Selesai mengemas,dia mengorak langkah naik ke atas tangga.
     "Kau akan setuju ke kalau ibu dengan ayah kau nak jodohkan aku dengan kau."kata Shafiq sambil mendail sesuatu di handsetnya.
     Izz Zayani mengalihkan badannya.
     "Ak..aku tak boleh buat apa apa.Aku kena setuju sebab ibu dan ayah aku paksa."
     "Aku pun tak setuju.Tapi,mak ayah aku paksa.Well,aku ada idea.Aku harap kau tak kisah."
     "Idea?Idea untuk apa?"
     "Untuk membatalkan suatu perjanjian untuk menyatukan kita berdua."Pergh!Ayat buku teks sekolah aku dulu.
     "Ak..ak...aku tak kisah.Tap..tapi kalau tak jadi aku salahkan kau."
     Dia tersenyum sinis sambil memandang Izz Zayani.
     "Confirm jadi punya."

     "FINA,you buat aper tu Fina?"
     "Ouh Amar.I..I tengah hafal skrip ni."
     "Hafal skrip?"
     "Kenapa you call ni?Sorry la I sibuk sikit."Sorfina rimas dengan panggilan dari Amar.
     "Ala..takkan nak call bakal tunang sendiri pun salah."
     "No..I am just busy now."
     "Ala..sorryla.Kacau baby pulak."
     Nak termuntah Fina dibuatnya.Pehal la malam ni aku asyik dapat panggilan yang ntah pa per.
     Sorfina menutup handsetnya.Lantak ar.Aku nak release tension pun tak senang.Yang mama dengan papa pulak tak habis habis nak cuba jodohkan aku dengan mamat tak berapa nak betul tu.Lain la kalau Naufal.
     Dia mengimbau pula saat saat Naufal ingin putus dengannya.
     "Naufal?Kenapa ni?Kata emergency nak jumpa."tutur Sorfina lembut.
     "I,I bukannya apa Fina.I dah dapat tahu pasal you nanti nak bertunang.Betul ke?"
     Sorfina terkaku sebentar.Kemudian,dia mengangguk kecil.
     "Maaf!Tapi betul,I takder perasaan langsung dekat laki tu.Hati I memang untuk you."
     Naufal tersenyum.
     "Tapi takdir takder saper yang dapat mengubahnya.You cinta I sebesar mana pun,kalau memang dah jodoh you dengan calon pilihan keluarga you,I tak boleh buat apa apa."
     Sorfina hanya tunduk.
     "And one more things,I nak minta maaf.Minta maaf sebab lewat masuk meminang."tambahnya lagi.
     "I love you Naufal."katanya dengan air matanya jatuh setitis demi setitis.
     "Me too.But no one can change the fate.Remember that Fina!.And now,you and me ..off!"Naufal mula mengorak langkah masuk ke dalam keretanya.Sorfina hanya kaku.
     Sorfina tersedar.Kemudian dia menangis.No one can change the fate.Dia menekup mukanya.

     IZZ Zayani berjalan untuk masuk ke dalam kafe.Dilihat bosnya sedang membuka pintu kafe itu.
     "Assalamualaikum bos!"Sergah Izz Zayani.
     "Waalaikumussalam.Awal datang."Amar membuka pintu kafe.
     "Hehe.Bos tahu lagu 'Apa Artinya Cinta'?"Izz Zayani menurut langkah Amar masuk ke dalam kafe.
     "Saper nyanyi tu?Tak pernah dengar pun."
     "La..Melly Goeslow dengan Ari Lasso."
     "Best ker?"
     "Best sangat.Bos try la dengar."
     "Yer la.Nanti saya dengar.Dah la,hari ni tugas Yani sebagai pelayan semula.Mak Jah masuk kerja balik hari ni."
     "Worait boss!"
     Izz Zayani membuka blinds.Huargh!Cerahnya.Silau mata aku!Macam dapat hidayah jer!
     "Woih!Ko berangan per tu?"sergahan minah mana ni?Takkan Farha kot.Minah tu kan selalu datang lewat.Izz Zayani mengalih dirinya memandang ke belakang.Nak tahu gak saper gerangannya.
     "Ler.Kau rupanya.Aku ingat saper tadi."Izz Zayani mengusap usap dadanya.
     Fisha hanya ketawa kecil.Haha!Mesti tak percaya kan yang pompuan ni pengawal keselamatan.Aku tak faham la dengan perangai bos aku yang pelik tu.Dia fikir kafe ni bank ke.Lagi satu,pilih pengawal keselamatan pun perempuan.Muda plak dari aku.Bos aku memang pelik.
     Izz Zayani menggeleng geleng.
     "Daripada kau tercangak depan pintu tu,baik ko tolong aku ni."
     "Yer la.Yer la."
     Fisha mula membantu Izz Zayani.
     "Kau nak tahu,aku dah dapat tawaran sambung belajar la wey."
     "Wow!Tahniah la.Amacam?Bila ko nak berhenti kerja?"
     "Aku tolak la."
     Tercengang sementara Izz Zayani.
     "Pehal?Lebih baik kau sambung belajar daripada kerja jadi pengawal keselamatan."
     "Mak aku dekat kampung nak makan apa nanti cik adik oi!"
     Ni satu lagi minah yang aku kesian.Diberi nama Nur Farisha Binti Abdul Rahman.Nick name,Fisha.Walaupun muda tetapi lari laju.Mungkin ni sebabnya bos aku ambik dia jadi pengawal keselamatan.Keluarga Fisha ni miskin.Dah la ada adik laki 3 orang.Perempuan 2 orang.Abang Fisha pulak kerja sebagai angkut barang ja.Walaupun bos aku ni pelik tapi gaji kami lumayan kot.Mungkin sebab tu Fisha tolak tawaran sambung belajar.
     No one can change the fate.Ni lah kata kata awek aku time sekolah menengah.Time nak berhenti sekolah dia lafazkan untuk aku.Hati aku memang lekat lagi dekat dia.Aku ingat lagi wajah dia.
     Tapi,bagi aku,change your thought and you change the world.
     "Yani!"jerit Amar.
     "Pehal bos?"soal Izz Zayani.
     "Buatkan aku coffee."
     "Baik boss."
     Aper la bos aku ni.Ko fikir ni office ke,main panggil panggil je.
     5 minit kemudian,Izz Zayani tiba dengan secawan coffee.
     "Nah bos."
     "Terima kasih."
     "Bos,bos dengar tak lagi lagu Apa Artinya Cinta?"
     "Relaks lu.Balik nanti saya dengar."
     "Bos mesti dengar!"
     Amar hanya ketawa kecil.Dia menghirup kopi yang dibikin Izz Zayani.
     "Eh,sedap pulak kopi hari ni."katanya ikhlas.
     Izz Zayani tersenyum. "Change your thought and you change the world."
     "Saya pergi dulu."
     Amar mengingati kata kata Izz Zayani.'Change your thought and you change the world.'
     Dia tersenyum sendirian.Dia mengeluarkan handsetnya.
     
     Hey girl.I tak nak kacau you,so I hantar mesej.I tahu you sibuk shooting sekarang tapi you baca tau mesej dekat bawah ni.
      Change your thought and you change the world.Anggaplah I ni orangnya baik.Walaupun kita tak pernah berjumpa lagi. 
                                                 ~Amar~

     Dia menghantar kepada Sorfina.I kenal you Fina.I selalu tengok you.Just you tak pernah lihat I lagi,bisiknya dalam hati.
  
     SELESAI shooting,Sorfina mengelap peluhnya.Dia mencapai handsetnya.Dibuka kotak inbox.

     Hey girl.I tak nak kacau you,so I hantar mesej.I tahu you sibuk shooting sekarang tapi you baca tau mesej dekat bawah ni.
      Change your thought and you change the world.Anggaplah I ni orangnya baik.Walaupun kita tak pernah berjumpa lagi. 
                                                ~Amar~

     Sorfina memandang bait bait ayat itu.Pandai juga kau bermadah kata ya Amar.Aku ingat kau ni jenis skema.Sorfina tersenyum sendirian.
     "Fina?Termenung aper tu?"soal Naufal.Hairan yang Fina dari tadi tidak berganjak dari tempatnya.
     "Takder lah.I baca mesej ni.Change your thought and you change the world."kata Sorfina.
     Naufal tersentak.
     "Mana you dapat ayat tu?"Naufal bertanya kelam kabut.
     "Kenapa ni Naufal?"Sorfina hairan.
     "Er..Takder ape aperlah.Tapi you dapat mana ayat tu."
     "Bakal tunang I ni la."
     Naufal terdiam.
     "Kisah aku dulu dah lama berlalu.Aku kena lupakan juga walau apa pun yang terjadi.I have my new life."katanya sebagai kata kata semangat. 
     "Yani,maaflah kalau dulu aku kata aku takkan lupakan kau,tapi sekarang wajah kau pun dalam ingatan aku hanyalah samar samar."katanya sambil memandang langit.

Ditaip oleh tuan rumah!Follow yuk! :D

No comments:

Post a Comment